Oktató vagyok Navigáció Navigáció bezár

Az online oktatás örökre megváltozott. De hogyan?

Az online oktatás örökre megváltozott. De hogyan? 26 napja OnlineSuli

A kutatások az mutatják, hogy az online oktatás bizonyítottan növeli az információmegőrzést, kevesebb időt vesz igénybe, ami azt jelenti, hogy a koronavírus csendesedésével is tovább élnek ezek a változások.

Ezzel a hirtelen fordulattal a tanárok a világszámos pontján azon tűnődnek, vajon az online oktatás továbbra is elfogadott módszer lesz a járványt követően, és vajon hogyan befolyásolja ez a tanítási feltételeket.

Már a COVID-19 előtt is nagy növekedés volt megfigyelhető az oktatás területén, hatalmas technikai beruházások jellemezték az online oktatás piacát. Legyen szó nyelvi alkalmazásokról, virtuális felkészítésről, videókonferenciáról, vagy szoftverekről. Ezek használata a járvány óta jelentősen megugrott.

Mit jelent ez az oktatás jövője szempontjából?

Míg egyesek úgy vélik, hogy a váratlan és gyors áttérés az online oktatásra – bizonyos technikai hiányosságok révén – rossz felhasználói élményt eredményezett, amely nincs hatással a tartós növekedésre, addig mások szerint olyan új oktatási modell jelenik meg, ami jelentős előnyökkel jár.

Vannak azonban leküzdendő akadályok. Még mindig problémát okoz egyes diákoknál a megfelelő internet hozzáférés, amely küzdelmessé teszi az online oktatást. Ezért számos területen egyre több támogatásra lesz szüksége a rászoruló háztartásoknak, amennyiben a digitális tanmenet teret hódít.

Digitális tanmenet teret hódít

Azok számára, akik rendelkeznek a megfelelő technikai háttérrel, bebizonyosodott, hogy az online oktatást milyen hatékonyabb módokon lehet kivitelezni. Egyes kutatások szerint, a diákok 25-60%-kal több tananyagot jegyeznek meg a digitális tanulás során, mint az osztályteremben, ahol ez az arány csupán 8-10%. Ez leginkább annak köszönhető, hogy a diákok gyorsabban sajátítják el a dolgokat online. Mivel az online tanulás 40-60%-kal kevesebb időt vesz igénybe, mint egy hagyományos oktatási környezet, így a diákok saját tempójukban kihagyhatnak vagy visszamehetnek egy-egy témára.

Ennek ellenére az online oktatás hatékonysága korcsoportonként eltérő. A gyermekekkel, különösen a fiatalabbakkal kapcsolatban általános tény az, hogy jól megszervezett környezetre van szükségük, mert egyébként könnyebben elterelődik a figyelmük. Ahhoz, hogy az online oktatás előnyeit kihasználjuk, túl kell lépnünk a hagyományos módszerek keretein. Olyan új eszközöket kell alkalmaznunk, amelyek elősegítik a tananyag befogadását és személyre szabását.

Nyilvánvaló, hogy ez a járvány teljesen összezavarta a hagyományos oktatási rendszert, amely egyesek szerint elvesztette jelentőségét. Yuval Noah Harari, 21 lecke a 21. századra című könyvében kifejti, hogy az iskolák továbbra is a megszokott tanulási készségekre összpontosítanak, nem pedig olyanra, mint a kritikus gondolkodás és az alkalmazkodóképesség, amelyek fontosabbak lesznek a sikeres jövő szempontjából. Míg sokan attól tartanak, hogy az online oktatásra való áttérés elhamarkodott bevezetése akadálya egy hatékony tanulási módszer kialakításának, mások úgy gondolják, hogy az online oktatást az „új hagyományos” rendszer részévé kell tenni rengeteg előnye miatt.

A világ nagy eseményei gyakran gyors újítások bevezetését generálják. Bár még nem látható pontosan, hogy ez mekkora mértékben vonatkozik a COVID-19 által elindított online oktatási „reformra”, hiszen ez azon kevés módszerek egyike, ahol a technikai háttér nem mindig tökéletesen megoldott. A világjárvány során világossá vált, hogy mennyire fontos a tudás minél szélesebb körű elterjesztése a határokon túl is, a társadalom és a vállalati kultúra minden területén. Ha az online oktatási módszer szerepet játszhat benne, akkor mindannyiunk feladata, hogy segítsük kibontakozni a benne rejlő lehetőségeket.

 
Görgess a tetejére